Pages

Saturday 23 June 2012

The Death Match

The Death Match
Kisah Sejarah Yang Tak Di Ketahui Umum!
Perlawanan Maut - Bola Sepak

Ia merupakan sebuah perlawanan bola sepak yang mengundang maut buat pasukan yang telah menang. "The Death Match" merupakan perlawanan bolasepak antara tahanan perang Russia, “FC Start”, yang menentang pasukan Jerman yang terdiri dari anggota Luftwaffe, “Flakelf”.

Perlawanan ini dibuat pada 9 Ogos, 1942, yang telah diadili oleh seorang pengadil dari tentera Waffen SS. Pengadil memang sangat berat sebelah sehinggakan membenarkan kepala penjaga gol pasukan Russia ditendang dan mengakibatkan kecederaan serius. Walaubagaimanapun, mereka telah menang 5-3. Perlawanan ini pernah difilemkan dan dilakonkan antaranya oleh Pele - Lagenda Bolasepak Dunia. (Saya tengok filem ini!!)

Kerana kemenangan tersebut, ahli pasukan FC Start telah diseksa oleh Gestapo, dan antara yang mati semasa ditahan oleh Gestapo ialah Mykola Korotkykh. Yang lainnya kemudian dihantar ke kem tahanan/buruh paksa Syrets, yang memperlihatkan Ivan Kuzmenko, Oleksey Klimenko, dan penjaga gol FC Start Mykola Trusevich dibunuh pada tahun 1943 (Februari).

No comments:

Post a Comment