Pages

Saturday 23 June 2012

Inilah Rompakan Terbesar Paling Berjaya

terowong yang digali untuk rompakan
Berlaku di Banco Central, Fortaleza BRAZIL pada 6 dan 7 Ogos 2005. Bank tersebut kehilangan lima kontena berisi wang not 50 yang jumlah keseluruhannya mencapai USD70.1 juta!.

Wang-wang tersebut adalah wang terpakai (nombor siri pada wang not tersebut bercampur-campur tidak mengikut nombor siri). Mustahil untuk polis untuk mengesan kembali penggunaan wang hasil rompakan terseut. Bank tersebut adalah bank yang membekalkan wang ke institusi bank lain di seluruh Brazil.

Modus Operandi

Tiga bulan sebelum rompakan, ahli rompakan ini menyewa satu tanah kosong berhampiran dengan bank dan menggali lubang dari lot tanah yang mereka sewa itu terus ke bawah bank sejauh 78 meter. Mereka juga telah mengubahsuai rumah yang mereka sewa itu dan buat sebuah papan tanda yang kononnya mereka menjalankan bisnes berkaitan lanskap,menjual tanah, pokok dan rumput. Mengikut jiran-jiran tetangga mereka kesemuanya seramai enam ke sepuluh orang.
Setiap hari mereka akan mengeluarkan tanah sebanyak mungkin dengan menggunakan van. Aktiviti mereka ini tidak menimbulkan syak wasangka dari jiran kerana merasakan yang aktiviti mengeluarkan tanah ini merupakan sebahagian dari aktiviti perniagaan menjual tanah.

Mereka menggali terowong sedalam 4 meter dan keluasan terowong itu sebesar 2.3 kaki dan lengkap dengan kemudahan lampu dan penghawa dingin. Lantai pula ditutupi dengan kayu dan plastik.

Pada minggu terakhir sebelum rompakan, mereka telah memecahkan dinding kebal yang diperbuat dari besi padu setebal 1.1 meter untuk masuk ke dalam bilik kebal. Wang yang mereka rompak itu bernilai USD70.1juta dan seberat 3500 kg!.

Siasatan telah dibuat dan polis mendapati para perompak ni terdiri daripada pakar matematik, jurutera dan galian. Mereka telah menggali semenjak bulan Mac 2005 yang lalu. Rumah yang mereka gunakan telah diselaputi tepung bagi mengelakkan cap jari dikesan.

No comments:

Post a Comment